کد مطلب:27178
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:19
بنده از طرفداران سرسخت ولي فقيه مي باشم اما متأسفانه دليل مستدل ومحكمي در دست ندارم كه بتوانم ازآن دفاع كنم و راه را برمعاندين ومخالفين ببندم لذا خواهشمندم در صورت امكان از دلايل عقلي ونقلي مستدل براي من بيان نمائيد تا ازاين طريق راه را برمعاندين ببندم.
ادلة ولايت فقيه را از منظر امام خمينيره وآيت ا....مصباح يزدي :
1-ولايت فقيه از موضوعاتي است كه تصور آنها موجب تصديق مي شود وچندان به برهان احتياج ندارد. به اين معني كه هر كس عقايد واحكام اسلام را، حتي اجمالاً دريافته باشد چون به ولايت فقيه برسد وآن را به تصور آورد بيدرنگ تصديق خواهد كرد. وآن را ضروري و بديهي خواهد شناخت. اينكه امروز به ولايت فقيه چندان توجهي نمي شود واحتياج به استدلال پيدا كرده ، علتش اوضاع اجتماعي مسلمانان عموماً و حوزه هاي علميه خصوصاً، مي باشد. اوضاع اجتماعي ما مسلمانان و وضع حوزه هاي علميه ريشه تاريخي دارد. براي توضيح بيشتر به كتاب ولايت فقيه اثر امام خمينيره (مقدمه) مراجعه نمائيد 1
2- دليلي ساده بر اثبات ولي فقيه :
خداي متعال براي اداره جامعه، احكامي را نازل فرموده كه دربسياري از موارد نياز به شخصي دارد كه آنها را تفسير كند. افزون بر اين براي تطبيق احكام بر مصاديق وموارد آنها نيز گاه ابهاماتي وجود دارد. يعني اينكه آيا فلان حادثه خاص، مصداقي از اين قانون خاص است يا مصداقي از قانون ديگر،پس از تفسير قانون وتعيين مصداق آن، نوبت به اجراء مي رسد. هر قانوني نياز به مجري دارد براي اداره يك جامعه بر اساس احكام وقوانين خاص بايد فرد يا افرادي باشند كه بتوانند اين سه مسئوليت را به عهده بگيرند. بهترين فرد براي اجراي احكام وقوانين كسي است كه در هر سه مورد ايدهآل باشد يعني بهترين قانون شناس، بهترين مفسر وبهترين مجري كه هيچ انگيزه اي براي تخلف نداشته باشد وهيچ اشتباهي در فهم وتفسير واجراي قانون براي او پيش نيايد،
در فرهنگ ما چنين خصوصيتي عصمت نام دارد. به عقيدة ما شيعيان پس ازپيامبرص امامان معصومص قرار دارند كه داراي ويژگي عصمت اند. پس تا امامان معصوم باشند اين ايدهآل وجود دارد ونوبت به غيرآنان نمي رسد. اما درزمان غيبت كه چنين ايده آلي نيست. بايد سراغ كسي برويم كه كمترين فاصله را با او دارد. كسي كه شناختش ازاسلام، از ديگران بيشتر وعدالت وتقوايش از همه بالاتر وبراي اجراي احكام وقوانين اسلام، مناسب ترين فرد باشد، اين صفات در ولي فقيه تجلي مي كند.
درامور ديگر نيز روش عموم مردم همين است كه ابتدا نزد بهترين متخصص مي روندليكن اگر دسترسي به بهترين ممكن نبود به كساني رجوع مي كنند كه درتخصص و ويژگيها به فرد ايده آل نزديكتر باشند. ولايت فقيه معنايي جز رجوع به اسلام شناس عادلي كه از ديگران به امام معصوم نزديكتر است، ندارد.2
در طول تاريخ تشيع هيچ فقيهي يافت نمي شود كه بگويد فقيه هيچ ولايتي ندارد. آنچه كه تاحدودي مورد اختلاف فقهاست مراتب ودرجات اين ولايت است. امام خمينيره معتقد بودند تمام اختياراتي كه ولي معصوم دارا است ولي فقيه نيز همان اختيارات را دارد. از جمله جهاد ابتدائي كه مشهور بين فقها، اين است كه از اختصاصات ولي معصوم ميباشد. از چنين ولايتي درباب اختيارات ولي فقيه به ولايت فقيه تعبير مي كنند. قيد مطلقه درمقابل نظر كساني است كه معتقدند فقيه فقط درموارد ضروري تصرف ودخالت دارد. پس اگر براي زيباسازي شهر نياز به تخريب خانه اي باشد فقيه نمي تواند دستور تخريب آن را صادر كند. اين فقها به ولايت مقيد معتقدند، برخلاف معتقدان به ولايت مطلقه كه تمامي موارد نياز جامعه اسلامي را ـ چه اضطراري وچه غير اضطراري ـ در قلمرو وتصرفات شرعي فقيه مي دانند.3
نظر حضرت آيت ا...العظمي سيستاني دام ظله الشريف دربارة ولايت فقيه اين است كه ولي فقيه و فقهاء در عصر غيبت امام زمانعج برامور عامه ولايت دارد، به همان نحوي كه پيامبر گرامي اسلام صلي ا...عليه وآله وسلم واهل بيت عصمت و طهارتعليهم السلامولايت دارند.4
(1) ولايت فقيه امام خمينيره،مقدمه
(2) پرسشها وپاسخها، آيت ا...مصباح يزدي،ص56
(3) پرسشها وپاسخها،آيت ا... مصباح يزدي،ص59
كتاب قاعده لاضرر حضرت آيت ا...العظمي سيستاني،ص،151ـ150،قانون تحقيق العداله الاجتماعيه بين الناس. وهذا من شؤون الولايه في الأمور العامه الثابته للبيني صلي ا...عليه وآله وائمه الهدي عليهم السلام، والفقهاء في عصر الغيبه إذ لابد من العداله في حفظ النظام.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.